Dagtrip naar Lake Mungo

26 juli 2015

Onze eerste echte excursie, een dag op pad met een Aboriginal gids. Om 8.15 uur opgepikt, dus vroeg uit de veren voor ons doen. De jeep bleek een wit busje en na twee andere mensen te hebben opgepikt, ging het in rap tempo de stad uit. Kilometers eerst over verharde weg, daarna net zo rap over onverharde weg, mijn favoriete rode zand waar het deze reis deels allemaal om te doen is, voor mij in ieder geval. Eerst tijd voor 'morning tea' rond half 11 bij de rand van een leegstaand meer op een mooie typisch Australische picknick plek midden in de Outback. Daarna door naar het begin van een deel werelderfgoed, in het natuurpark het begin van een gesloten deel van dat lege meer. Veel informatie gekregen in de auto van onze gids Graham, waarvan we een deel nog steeds moeten verwerken. Vrij theoretisch en veel aanknopingspunten voor debat, over geschiedenis en andere inzichten Aboriginals en Europeanen. Over DNA, over vingerafdrukken, over rassenvermenging. Over rechtspraak, macht en geld, arm en rijk. Over verschillen tussen mensen en gelijkheid van mensen.  Stof tot nadenken. Interessant. Bij aankomst van de ingang van het gesloten deel van her park, Lake Mungo, blijkt het onderwerp ook best pittig. Niet de geschiedenis van de laatste 100 jaar, maar terug tot de ijstijd en ver daarvoor. Zoals de lagen in de grond van de woestijn laten zien. En de cirkel van het leven, de nietigheid van de mens. En hoezeer we ons daarvan bewust zijn in onze cultuur, of niet. En over reïncarneren en de gedachten van Aboriginals daarover, eerst als mens dan als dier, dan boom, dan als zand van de aarde. En de altijd terugkerende respect voor de natuur. Leerzaam dagje. En voor wie dat niet helemaal wil weten, horen of kan verstaan, het zand was gewoon prachtig. Maar het was wel een beetje fris. In de woestijn. Ik ga nog maar ff verwerken en genieten van mijn red desert view, de kids zoeken nog hun dieren op die ze kunnen meetellen vanaf vandaag en morgen, via Adelaide op naar de zon. NB de lunch met verse sla, bietjes en kangoeroe vlees was heerlijk.